پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: "اران اتزیون" از مقامات سابق اسرائیل به نیوزویک گفت: از نظر من این جنگی خواهد بود که اسرائیل در 24 ساعت اول آن را از دست خواهد داد؛ صرفا به دلیل تصاویری که ما احتمالا در صورت جنگ تمام عیار با حزب الله از کشتار جمعی در مناطق بسیار حساس در اسرائیل خواهیم دید...
کد خبر: ۲۰۰۷۵۲۵
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
 
فکرشهر: وبگاه هفته نامه "نیوزویک" آمریکا با اشاره به تشدید تنش های مرزی بین حزب الله لبنان و اسرائیل طی روزهای گذشته نوشت: اگر این تنش ها آن گونه که مقامات اسرائیل اخیرا تهدید کرده اند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود، می تواند فاجعه ای بسیار بزرگتر از جنگ غزه را خلق کند.

به گزارش فکرشهر از عصرایران، نیوزویک در گزارشی به قلم " تام اوکانر" نوشت:

در حالی که به نظر می رسد فشار دیگری برای تحمیل آتش بس در جنگ غزه در حال شکست است، اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با دشمن قدرتمندتر در آن سوی مرز در لبنان است که می تواند ویرانی های بی حد و حصری را برای هر دو طرف به ارمغان بیاورد و ثابت کند که نتانیاهو هنوز بزرگترین چالش است.

ارتش اسرائیل سابقه طولانی در نبرد با حزب الله دارد، نیرویی که مدت هاست قوی ترین و مسلح ترین متحد ایران در خاورمیانه به حساب می آید. اما مقامات سابق اسرائیل هشدار می‌دهند که مسیر کنونی به سمت جنگ، که با تشدید درگیری‌های فرامرزی و لفاظی‌های آتشین تحریک می‌شود، می‌تواند کل منطقه را به سمت یک بحران تمام عیار با ابعادی ناشناخته سوق دهد.

"اران اتزیون" که در آخرین جنگ بزرگ اسرائیل و لبنان در سال 2006 به عنوان معاون رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل خدمت کرده و بعدها به عنوان مدیر برنامه ریزی در وزارت خارجه اسرائیل مشغول به کار بوده، درباره خطر جنگ با حزب الله به نیوزویک گفت: "بسیار سخت است که ببینیم چگونه می توان در این جنگ به سرعت یا اصلا پیروزی حاصل کرد." 

صدای پای جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله 

وی افزود: "از دیدگاه من، فکر می‌کنم این جنگی خواهد بود که اسرائیل در 24 ساعت اول آن را از دست خواهد داد؛ صرفا به دلیل تصاویری که ما احتمالا در صورت جنگ تمام عیار با حزب الله از کشتار جمعی در مناطق بسیار حساس در اسرائیل خواهیم دید در مقیاسی که قبلا هرگز ندیده بودیم."

اسرائیل هنوز از حمله بی‌سابقه هفتم اکتبر به رهبری جنبش فلسطینی حماس که 8 ماه پیش آن را غافلگیر کرد و به طولانی‌ترین و مرگبارترین جنگ در غزه تبدیل شد، کمر راست نکرده است. با این حال، این روزها توجه ها از غزه به طور فزاینده ای به تشدید نبرد در جبهه شمال بین ارتش اسرائیل و حزب الله جلب شده، نیرویی که به طور چشمگیری زرادخانه خود را از آخرین جنگ تمام عیار در 18 سال پیش (جنگ 33 روزه تابستان سال 2006) بهبود بخشیده است.

در آن جنگ یک ماهه که پس از یک حمله مرگبار برون مرزی توسط جنبش حزب الله لبنان آغاز شد، تخمین زده می شد که این گروه حدود 10 هزار موشک و انواع مهمات دیگر داشته باشد. از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه اما مقامات اسرائیل به نیوزویک گفته‌اند که این گروه (حزب الله) حالا حدود 200 هزار موشک و خمپاره‌، پهپاد و موشک‌های زمین به هوا و ضد تانک و سایر تسلیحات در انبارهای زیرزمینی خود دارد. 

"شموئل مایر" رئیس سابق بخش کنترل تسلیحات دپارتمان برنامه ریزی استراتژیک ارتش اسرائیل، به نیوزویک گفت: "ایران زرادخانه موشک های دوربرد حزب الله را برای یک هدف استراتژیک ساخته است: دفاع پیشگیرانه  برای بازدارندگی اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته ای خود."

او افزود: "این موضوع فعالیت های ایران و بازدیدهای مکرر مقامات ارشد این کشور از بیروت را توضیح می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که حزب‌الله زرادخانه موشک‌های خود را مانند جنگ لبنان در سال 2006 هدر نمی‌دهد."

بسیاری از این سلاح‌ها در حال حاضر راه خود را به میدان نبرد پیدا کرده‌اند، در حالی که حزب‌الله اکنون جنگ مرزی پیچیده‌تری را نسبت به قبل به راه انداخته است. 

این گروه حتی ادعا می‌کند که برای اولین بار در تاریخ اوایل این هفته یکی از سکوهای پرتاب سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل را نابود کرده است. ارتش اسرائیل هنوز این حمله را تایید نکرده است، اما تصاویری از لحظه اصابت موشک حزب الله به یک سامانه گنبد آهنین از سوی حزب الله منتشر شده است. 

همچنین حزب الله اخیرا با گروهی از پهپادهای انتحاری و رگبارهای موشکی باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال اسرائیل شده است؛ مناطقی که از زمان حمله هفتم اکتبر عمدتا از سکنه تخلیه شده است.

صدای پای جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله 

مقامات اسرائیلی به نیوزویک گفته اند که حدود 80 هزار نفر از جمعیت ساکن در نوار شمالی اسرائیل از 7 اکتبر آواره شده اند. در همین حال، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تعداد آوارگان جنگی جنوب لبنان را نیز نزدیک به 93 هزار نفر اعلام کرده است. 

بر اساس گزارش ها، دست کم ده ها غیرنظامی نیز طی درگیری های محدود 8 ماه گذشته در دو سوی مرز کشته شده اند.

به گفته مقامات اسرائیلی، در جنوب اسرائیل، حدود 1200 نفر در حمله هفتم اکتبر حماس کشته شده اند و نزدیک به 300 سرباز ارتش اسرائیل نیز از آن زمان در درگیری ها در غزه کشته شده اند. مقامات فلسطینی در غزه تعداد تلفات خود را بیش از 36500 نفر تخمین زده اند که اکثر آنها زن و کودک هستند. با این حال، این رقم بین جنگجویان و غیرنظامیان تمایز قائل نمی شود.

حتی با وجود این تعداد تلفات حیرت‌انگیز، که در طول چندین دهه درگیری اسرائیل و فلسطین بی نظیر است، یک درگیری جدید بین اسرائیل و حزب‌الله با توجه به سطح قدرت آتشی که احتمالا هر دو طرف به کار خواهند برد، این پتانسیل را دارد که از این تعداد فراتر رود.

میر آن را "جنگی خواند که هیچ یک از طرفین نمی توانند به دلیل توازن تخریب گسترده متقابل مراکز جمعیتی پیروز شوند."

وی گفت: "حمله و تهاجم گسترده ارتش اسرائیل به لبنان، همانطور که برخی از سیاستمداران خواستار آن هستند، منجر به تلافی حملات موشکی گسترده حزب الله به حیفا و تل آویو خواهد شد."

زمان در حال اتمام است

با این حال، فشاری که اسرائیل بر سر وضعیت مرزهای شمالی احساس می‌کند، هزینه‌ای فزاینده بر هزینه های گزاف جنگ غزه اضافه کرده است. در حالی که حزب الله خواستار توقف فوری حمله ارتش اسرائیل به غزه شده است، مقامات اسرائیلی خواستار اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند که در پایان جنگ سال 2006 به دست آمد.

این قطعنامه به دنبال ایجاد یک منطقه حائل بود که اولین بار پس از اولین تهاجم اسرائیل در سال 1978 در امتداد مرز ایجاد شد، که با تهاجم گسترده‌تر در سال 1982 که آغاز اولین جنگ بزرگ اسرائیل و لبنان بود، دنبال شد. 

این درگیری با حملات مکرر شبه‌نظامیان فلسطینی علیه اسرائیل آغاز شد و منجر به اشغال گسترده جنوب لبنان در بحبوحه جنگ داخلی چندجانبه این کشور شد، که از دل آن جنگ، حزب‌الله تازه تاسیس در نهایت به عنوان قدرتمندترین نیروی ضداسرائیلی تا خروج کامل اسرائیل از لبنان در سال 2000 ، ظاهر شد.

با این حال، تنش ها همچنان ادامه داشت و هر دو طرف همچنان یکدیگر را به نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متهم می کردند. در حالی که در طول این سال ها تنش های گاه و بیگاهی در مرز لبنان و اسرائیل روی داده، اما نبردهای شدید امروز، لفاظی های شدیدتری را از سوی رهبری اسرائیل در مورد چشم انداز حمله جدید به همراه داشته است. 

نتانیاهو روز سه‌شنبه در یکی از پایگاه‌های ارتش اسرائیل در نزدیکی شهر مرزی آسیب‌دیده "کریات شمونا" قول داد که امنیت را به این منطقه بازگرداند و تاکید کرد: "ما برای اقدام بسیار شدید در شمال آماده‌ایم."

صدای پای جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله 

 

اظهارات نتانیاهو با هشدارهای اخیر مقامات ارشد نظامی، مانند ژنرال "هرزی هالوی" رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل همراه است که روز دوشنبه اعلام کرد "ما به نقطه ای نزدیک می شویم که باید تصمیم گیری شود." 

ژنرال اوری گوردین فرماندهی جبهه شمال ارتش اسرائیل نیز طی مراسمی به یاد جنگ سال 2006 اعلام کرد نیروهای اسرائیلی " آماده هستند و زمانی که فرماندهی به آنها داده شود، دشمن با ارتشی قوی و آماده روبرو خواهد شد."

از آنجایی که نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیل اکنون آشکارا در مورد احتمال جنگ جدید با حزب الله صحبت می کنند، این گروه لبنانی هم این لفاظی ها را کم اهمیت جلوه داده و هم آمادگی خود را برای پاسخ به هرگونه تهدیدی اعلام کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر